Czytano 329942 razy przez 24805 osoby. Aktualnie 7 osób.

Historie wokół TRAIN

Zaczęło się od kupienia mi przez rodzinę mikrokomputera ATARI ST 1040 w lutym 1987 roku. To był świadomy wybór budżetowej podróbki MacIntosha, o którym sporo się naczytałem i pojąłem jak rewolucyjną zmianę w postrzeganiu komputera powoduje. W jakiś czas później zresztą miałem okazję testować hackerską emulator Maca na tym komputerze, który pozwolił poznać wiele niuansów okienkowego podejścia do współpracy komputera z użytkownikiem albo jak kto woli na odwrót. Już wkrótce wdrożyłem się w okienkowy styl myślenia i nie wyobrażałem sobie innego tworzenia programów niż okienkowe.
   Wtedy też tj. jesieniÄ… tego roku kolega, z którym uczyliÅ›my programowania w jÄ™zyku FORTRAN mechaników zaproponowaÅ‚ nowÄ… metodÄ™ nauczania, w której studenci najpierw rysujÄ… schematy blokowe skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z podstawowych struktur: sekwencji, alternatywy i iteracji wywodzÄ…c je z pojedynczego bloczka przez kolejne rozwijanie od ogółu do szczegółu, a dopiero potem kodujÄ… to w tym skÅ‚aniajÄ…cym do niechlujnego programowania jÄ™zyku. ZaproponowaÅ‚em do tego celu opracowanie programu wspomagajÄ…cego ten proces przez operowanie schematami blokowymi na ekranie.
    Taki program powstaÅ‚ w rok później i dziaÅ‚aÅ‚ niezwykle prosto, bo przez jednoczesne z klikniÄ™ciem myszy wciÅ›niecie klawisza ALT można byÅ‚o wstawić alternatywÄ™, CTRL można byÅ‚o wstawić iteracjÄ™, a SHIFT sekwencjÄ™. Przez kilka kolejnych lat nie nastÄ…piÅ‚ żaden postÄ™p w rozwoju tego programu. Dopiero w 1993 roku wydaÅ‚em temat pracy dyplomowej, której celem byÅ‚o opracowanie podobnego programu na komputer IBM PC pod MS   -DOS. Niestety dyplomant nie podoÅ‚aÅ‚ i zmieniÅ‚em mu temat. Od tego czasu przez kolejnych 19 lat nikt ze studentów nie podjÄ…Å‚ siÄ™ realizacji takiej pracy dyplomowej.
   Tymczasem w roku 1995 wpadÅ‚em na pomysÅ‚ przybliżenia uczniom tworzenia schematu blokowego ze skÅ‚adaniem torów modelu kolejki dzieciÄ™cej. Chyba w 1994 roku kupiÅ‚em w Niemczech w czasie wyjazdu konferencyjnego kolejkÄ™ LEGO DUPLO dla synka(obecna w sklepach do dzisiaj w nieznacznie modyfikowanych wersjach). W trakcie zabawy z nim przyszÅ‚o mi to do gÅ‚owy, co potem opisaÅ‚em w artykule na konferencjÄ™ Informatyka w szkole. Już w listopadzie pierwsze egzemplarze programu trafiÅ‚y do sklepów, a wraz z nim sfabularyzowana instrukcja użytkowania: "Od zabawy kolejkÄ… do programowania", bÄ™dÄ…ca w istocie opowiadaniem o zabawie chÅ‚opca z kolejkÄ…, którÄ… można programować. PowstaÅ‚o kilka wersji tego programu pod nazwÄ… TRAIN http://andrzeju.pl/stara.php?s=train.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Bez nich strona nie będzie działała poprawnie. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.